Blogg

LÖRDAGEN DEN 31 MARS 2012

Resande

På Vårmötets sista dag kunde man göra utflykter till andra museer.
Jag, Lowissa Mannerheim, Johnny Augustine och 30 personer till åkte en chartrad buss till Uddevalla och besökte Bohusläns museum.
Där har de gjort något väldigt bra. Under snart ett decennium har de jobbat tillsammans med resandefolket för att dokumentera och värna deras kulturarv. Det ovanliga greppet att med arkeologiska metoder gräva ut en plats (Snarsmon), där resande vistats kortare eller längre perioder, gav eko i hela landet. Nu har museet ihop med resande byggt en utställning om de resandes del av länets historia. Det riktigt fina är att den är byggd som en del i basutställningen Gränsland.
De resande har funnit i länet under långa tider - då ska de också finnas i de permanenta utställningarna. Bra och logiskt tänkt! Ändå är Bohusläns museum det enda museum i Sverige som tänkt så. Hittills.

Läs mer om museet och utställningen här!

TORSDAGEN DEN 29 MARS 2012

Sociala medier

I dag har det varit seminariedag. Jag valde spår 1 (av 7) - sociala medier. Så vi har lyssnat på föredrag och debatter om Facebook och bloggar och Twitter och digitala förmedlingsformer hela dan.
Nu, kl 20, är vi alla 500 deltagare på middag på Världskulturmuseet. Kulturministern har hälsat välkommen och vi har ätit torskrygg. Snart ska Årets museum utses. Vi hörs!

Vi vann!

I kväll på Röhsska i Göteborg: Jamtlis "Allt om Paradiset" fick ta emot pris för Årets utställning 2011!
Hipp, hipp, hurra för våra duktiga antikvarier och utställningsbyggare!
Juryn motivering till nomineringen kan du läsa i ett blogginlägg den 8 februari.

Stora A

A, A, A, tjingeling och goddag, goddag, goddag!
Här är det stora A:et som ska användas i scenshowerna med Fem myror.
Danne Lööf klär in det stora A:et i glitter så att det ska bli riktigt showigt och glammigt.
Bilden är från i går, för just nu är jag ju i Göteborg som ni vet.

Inlägget redigerades den 28 mars 2012, kl. 21:36

På plats i Götet

Nu har vi kommit fram till Riksförbundets Sveriges Museers Vårmöte i Göteborg. Vi har varit på ett friluftsmuseimöte på förmiddagen och nu är vi på Stora Teatern för att lyssna på vårmötets tre huvudtalare. Vi som är här från Jamtli är Henrik Zipsane, Christina Wistman, Anna Hansen, Torgärd Notelid och jag själv. Ska försöka rapportera snart igen!

Inlägget redigerades den 28 mars 2012, kl. 13:17

TISDAGEN DEN 27 MARS 2012

Mobilweb!

Så här ser den ut - den version av Jamtlis hemsida som du snart kan se i din iPhone eller android.
Det var lite huggsexa om rubrikerna, men vi var ju alla överens om att det viktigaste är att man snabbt kan komma åt öppettider, priser, mat och aktiviteter.
Och så bloggen förstås!
Handen runt den här mobilen tillhör vår marknadsförare Ingemar Mårs. Det är han som jobbat fram mobilversionen tillsammans med Internetmedia. Om någon vecka eller två är den redo att släppas till allmänheten!

TISDAGEN DEN 27 MARS 2012

Handy

Här sitter vår nya praktikant Micke och gör saker på I, just nu en Insekt. Sakerna ska ligga i en prylhylla (skissen till vänster). Ni vet, en sån där prylhylla som ens mormor hade för små miniatyrer och souvenirer.
Den här I-hyllan är förstås till Fem myror-parken. Igelkotten Ivar gillar ju allt som börjar på I, så den här hyllan ska heta "Ivars museum" och fyllas med saker på just I.
När inte Micke hjälper oss med Fem myror-parken går han attributörsutbildningen i Skellefteå.
Tänk vad bra att han hade praktik just nu.

MÅNDAGEN DEN 26 MARS 2012

Turbovardag

Efter härliga Bologna-dagar och helgutflykt till en snöfattig fjällort (inga namn, hela fjällvärlden håller andan och är nervösa för lönsamheten den här säsongen) är jag tillbaka på kontoret.
I dag var det en turbodag med mailcheck, 1970-talsmöte, protokollskrivning, samtal med Fem myror-upphovsman, korrläsning av skylttexter och bedömning av tryckofferter.
Med mig hem för kvällen tar jag korrläsning av hemsidestexter och utskick av pressmeddelande.
Har ni problem med att få dagarna att räcka till? Det har jag.
Nu: dagishämtning.

Äh

Äsch bjäsch.
Vi har haft en jättefin kväll med cellomusik och Her Royal Highness Princess Sibilla of Luxembourg.
Men vi vann inte.

Det gjorde de här.

Presentationen

På bokmässan sprang vi ihop med Anders Suneson, som var där och bevakade illustratörsfrågor. Vi tog en lunch ihop och sedan var det dags för museidebatt + presentationerna av de 13 finalisterna i Children´s Museum Award.
Presentationerna ägde rum i ett... alldeles för litet rum, som blev helt olidligt varmt och kvalmigt. Och vi gick upp som nummer 10 i ordningen, så koncentrationen hos åhörarna var väl inte den bästa. Men vi fick uppmuntrande tillrop när vi berättade om Jamtlis olika barnaktiviteter och en spontan applåd när vi visade Jamtlis reklamfilm.
Nu (18.30) är vi tillbaka på hotellet för en absolut nödvändig dusch och byte till klänning. 19 börjar ceremonin då vinnaren ska avslöjas. Efter att ha sett de andras presentationer inser vi att vi har exakt 1/13 chans på priset - alla museer gör jättebra saker. Men vi är de enda som gör det i rollspelsform. Kanske gör det att vi sticker ut på ett bra sätt?
Fortsättning följer!

På väg till mässan

Morgon i Bologna och vi har ätit frukost med färsk ricotta, italienska korvar, en massa bakverk och gott kaffe.
Nu kommer dagens utmaning, nämligen att orientera sig ut till bokmässan, som verkligen är helt enorm.
Vi har surfat runt på bokmässans hemsida och den var väl inte till någon större hjälp när det gällde orientering.
Däremot blev vi glada när vi såg att Children´s Museum Award skyltades upp tydligt också på bokmässans förstasida. Så det är inget litet fjuttpris som delas ut i skymundan.
Roligt!

Gå in och titta här!

TISDAGEN DEN 20 MARS 2012

Ciao Bologna!

Nu har Anna Hansen och jag kommit fram till vårt hotell i Bologna. Det tog banne mig en hel dag. Tur att jag hade med mig manuset till Ulla Oscarssons nästa bok - en härlig sak om textilier från Jämtland och Härjedalen - som jag kunde korrläsa under exempelvis fyra timmar på Kastrup.
Till Bologna kom vi 19.30. Efter en halsbrytande taxifärd kom vi till hotellet och smet genast ut för lite pasta och rödvin.
Sen gick vi hem och njöt hotellets trådlösa wifi och har jobbat lite till, svarat på mail och skrivit pressmeddelanden.
Nu är klockan 23.30 och det är dags att knyta ihop dagens säck.
I morgon blir det spännande!

MÅNDAGEN DEN 19 MARS 2012

Igelkotten Ivar

En del i upplevelseparken "Fem myror" i Jamtlis 1970-talsmiljö, är Igelkotten Ivars hus. Igelkotten Ivar gillar allt som börjar på I!
Om ni har glömt sketchen eller gud förbjude aldrig sett den, så har ni den här.

Inlägget redigerades den 19 mars 2012, kl. 14:30

SÖNDAGEN DEN 18 MARS 2012

Sommarprat

Och äntligen får DET HÄR sägas:
Jag ska sommarprata i P4 Jämtland!
Tio personer ska få prata en timme var i sommar. Jag fick frågan av Lars Gustavsson för ett par veckor sedan när jag var i radiohuset för att prata om 1970-talet. Jag tackade ja på stört, förstås!
Nu återstår den lilla detaljen vad man ska prata om. Jag ska spela in mitt program den 16 maj, så det är ju ett tag kvar att fundera på. Är det något särskilt ni vill att jag ska prata om? Eller någon musik ni tycker att jag ska spela?

Kent på besök

På Restaurang Hov fick vi besök av EU-parlamentariker Kent Johansson (C). Kent efterträdde Lena Ek i EU-parlamentet när hon blev energiminister. I parlamentet jobbar Kent Johansson särskilt med forskningsfrågor, men han är också engagerad i frågor kring folkbildning och kultur.
Jag och Jamtlis forskningschef Anna Hansen fick tillfälle att berätta lite om vad Jamtli gör inom europeisering, lärande och social inkludering.
På bilden från vänster: riksdagsledamot Per Åsling (C), Kent Johansson och Anna Hansen.

Inlägget redigerades den 16 mars 2012, kl. 14:00

Poppis

Utanför Hackåsgården såg det ut så här i dag vid 12-snåret. En skog av härliga barnvagnar, en del med snusande innehåll, andra bara parkerade i väntan på att barn, föräldrar och mor/farföräldrar skulle komma tillbaka ut från Öppna Förskolan.

Kadoff

Kadoff! så satt den här smackiga vepan på plats vid entrén till museet.
94 dagar kvar till invigning av 1970-talet...

Visionärt

"Allt om jobbet" är en tidning som kommer till medlemmar i fackförbundet Vision, tidigare SKTF.
Nästa nummer riktar sig till medlemmar som jobbar inom kultur och fritid. Ett reportage kommer att handla om hur det är att jobba på länsmuseum och då är det Jamtli som kommer att vara exemplet!
Reportern Mårten Kierkegaard var här en hel dag förra veckan och intervjuade Visionsmedlemmar i Jamtlis reception, på fotoavdelningen, på vandrarhemmet och på Havremagasinet. Totalt är ungefär 25 av Jamtlis medarbetare medlemmar i Vision.
Eftersom de är väldigt fina hoppas jag att reportaget blir därefter! :-)

ONSDAGEN DEN 14 MARS 2012

Status Quo till Jamtli!

Äntligen får det sägas!
Status Quo kommer till Jamtli i sommar, närmare bestämt fredag den 20 juli. Det är inte vi själva som ordnar konserten utan ett bolag som heter CS Events. De ringde oss för ett par veckor sedan och frågade om de kunde lägga en av Status´ spelningar här.
Det var jag som tog emot samtalen i början, eftersom vår arrangemangssamordnare Anna-Lena Ståhl var i Dalarna och körde Halv-Vasan. Mitt hjärta tog både ett och två extra skutt. Det första skuttet kom när CS Events förklarade varför de ville lägga konserten just här: de hade läst om 1970-talsprojektet och tyckte att Jamtli skulle vara en perfekt matchning med dessa rockveteraner. Det andra kom när jag började dra mig till minnes alla Status-klassiker som jag förfestat till i min ungdom: Caroline, Rockin All Over The World, Whatever You Want...
Jag vet vad jag gör den 20 juli - skriv in det i almanackan du också!

TISDAGEN DEN 13 MARS 2012

Children´s Museum Award

Ni kanske har sett i tidningen att Jamtli är med och tävlar om utmärkelsen Children´s Museum Award?
68 tävlanden har kokat ner till 13, och Jamtli är en av dem. Nu ska vi vägas mot andra finalister från bland annat Manilla, Istanbul, Berlin och London.
Den 22 mars är det prisutdelning i Bologna. Prisutdelningen äger rum under en större bokmässa för barnböcker och barnkultur. Under dagen får vi möjlighet att presentera Jamtli för en europeisk publik under sex minuter. Och på en affisch ska hela Jamtlis barnverksamhet och dess filosofi sammanfattas på tio rader, som jag ska försöka skriva i dag.
Passar bra som tankemöda under - just det - ännu en VAB-dag.

Inlägget redigerades den 14 mars 2012, kl. 11:26

TISDAGEN DEN 13 MARS 2012

Nedräkning

Gillar ni elefanten och myran i topp på hemsidan?
Vi kom på att vi ville räkna ner när det var 100 dagar kvar till invigningen av 1975-miljön och Fem-myrorparken.
Ganska fint tycker jag! Nedräkningen kommer också att synas på informationstavlorna i Jamtlis reception.

SÖNDAGEN DEN 11 MARS 2012

Jazzigt

Några andra som är ute och reser är konstnärsparet Henriksson, Kåre och Kajsa-Tuva, som varit i Australien ett par veckor. Vi nästan 900 som läser Kajsas inlägg på Facebook har höga förväntningar på att hon gör verklighet av en dröm när hon kommer hem. Hon verkar nämligen riktigt sugen på att starta en jazzbar i Östersund!
Jag tror att det vore en höjdare, måste jag säga. Skön musik, avslappnad stämning och många kreativa och sociala människor bland stamkunderna - tänker jag mig.
Kör hårt Kajsa!

FREDAGEN DEN 9 MARS 2012

Hm, Malaga

Nu har Henrik Zipsane åkt till Malaga (för egna pengar) för att tillsammans med sin fru Eva skriva på en bok om kulturarvspedagogik.
Två veckors skrivstuga blandat med strandpromenader och utflykter till Gibraltar -eh, ja tack!
Men int ä ja bitter:-) Det är bra att Henrik och Eva tar sig tid att sammanfatta allt kunnande som de samlat på sig om hur kulturarvet kan användas i lärandeprocesser för alla åldrar.
Vi andra får hålla ställningarna på Jamtli så länge!

TORSDAGEN DEN 8 MARS 2012

Årets Gregorius

Eftersom det är internationella kvinnodagen blev jag glad att se att Årets Gregorius är en kvinna. Extra glad blev jag att kvinnan har sina kopplingar till Jamtli - hon sitter nämligen i vår styrelse!
Susanne Kindström bor i Svenstavik och har tillsammans med näringslivet i Berg jobbat hårt de senaste åren för att göra Storsjöodjuret till en internationell kändis. Riktigt bra lyckades de härom sommaren när deras undervattenskamera fångade en märklig varelse. De bilderna väckte intresse långt utanför Sveriges gränser.
Här nedan länkar jag till ÖP:s artikel, men det är under protest. Jag tycker nämligen att 1. artikeln är bedrövligt kort, snudd på förminskande (trots att media fick veta vinnaren redan i går och hade kunnat förbereda några meningar) 2. det är märkligt att använda ordet "hen" i rubriken: "Hen blev årets Gregorius". Jag trodde att hen var något man efter mycket funderande valde att kalla sig själv, inte en etikett som man kunde klistra på andra. Har jag missat något?

Jaja, läs och döm själva. Det går fort.

ONSDAGEN DEN 7 MARS 2012

Boka mig!

I går var jag inbjuden till en Rotarylunch (Frösöklubben). Jag pratade lite allmänt om Jamtli men mest om 1970-talsprojektet.
Det var så kul! Och jag berättar så gärna både om Jamtli och 1970-talet.
Finns det någon bland er Tidstypiskt-läsare som vill att jag kommer till er förening och gör något liknande? Bara det är inom stan så gör jag det gratis och franco och med ett leende på läpparna.
Ring eller maila!

ONSDAGEN DEN 7 MARS 2012

Inte sportlovskul

Nej, nu var det åter till VAB-andet. Snor, vik hädan! Jag vill också ha lite sportlovskul!

TISDAGEN DEN 6 MARS 2012

Sportlovskul

Å, det är massor av barn här i dag!
De bygger snöborg, målar vapensköldar, grillar korv och utmanar varandra i trekamp.
De är här på Sportlovskul, som pågår på Jamtli kl 10-15 fram till och med fredag.
Kom och var med du också! Alla aktiviteterna utomhus är gratis.
Läs mer på Jamtlis kalendarium,

eller läs ÖP:s artikel om Sportlovskul här!

TISDAGEN DEN 6 MARS 2012

1970-talsfika?

Just nu planerar vi sortimentet i den kiosk som kommer att stå i 1970-talsmiljön.
Vid senaste kioskmötet var det full hjärnstorm. Vad fikade man egentligen för 30-40 år sedan?
Någon minns limpmackor, andra mazariner och dammsugare, ytterligare någon har bra godisminne.
Vi tar gärna emot hjälp i den här frågan! Om du skulle slå dig ner i 1970-talsmiljön en varm (eller regnig) sommardag och känna dig lagom nostalgisk, vad skulle du vilja fika? Vad skulle du bli glad av att hitta i kiosken?

MÅNDAGEN DEN 5 MARS 2012

VAB

En förkortning efter en annan.
I dag var det vård av sjukt barn som gällde. En snorig 1-åring som inte kunde åka till dagis. Och en 5-åring som inte hade lust att åka till dagis om inte 1-åringen gjorde det.
Resultat: två barn som var i luven på varandra hela dagen, och skulle ha exakt den pryl som den andra lekte med, och stå på exakt samma fläck som den andra stod på. Båda lika goda kålsupare.
Något jobbande blev det inte. Men nu sover båda de ljuva ligisterna och det är dags att ta itu med lite Jamtli-mail och förbereda ett föredrag som jag ska hålla i morgon.

FREDAGEN DEN 2 MARS 2012

LOU

LOU - det låter som ett vackert kvinnonamn!
I själva verket är det Lagen om Offentlig Upphandling, en lång och krånglig och viktig lagstiftning som alla myndigheter och institutioner som handskas med offentliga pengar måste följa.
I morse på personalmötet hade vår fastighetschef Anders en snabbkurs i LOU - hur det funkar i stora drag. Som väntat väcks bara nya frågor när man lyfter på LOU-locket. Och det ÄR svårt, annars skulle inte hälften av alla större offentliga upphandlingar överklagas.
I dagsläget är Jamtli med i Östersunds kommuns upphandlingskontor och får hjälp därifrån, men vi måste ordna mer utbildning för alla Jamtlianställda med budgetansvar, så att vi känner oss trygga i det vi gör.
Visste ni att 17% av Sveriges BNP är inköp till offentlig sektor? Så visst är det viktigt att det blir rätt, och att konkurrensen sker på lika villkor.
Men lätt är det inte!

TORSDAGEN DEN 1 MARS 2012

Man blir glad!

Nu står det klart: 1970-talet gör folk glada!
I dag har jag visat runt ytterligare några personer bland villans röda medaljongtapeter, gröna vågens hoppfulla nybygge och Fem myror-parkens lärorika kulisser. Alla blir positivt överraskade. Minnen väcks. Egna tankar: "Borde ni inte skaffa en X? Kommer det att finnas X?"
Vi ler och noterar. Och gläds åt att vi verkar slå an en sträng hos dem som ser vad vi håller på att skapa.